Over ons

Wie zijn wij?

De naam Van der Pijl is al decennialang een begrip in Alphen aan de Rijn en omstreken. Theo van der Pijl startte hier begin jaren zeventig met een eigen slagerij. Hij had maar één streven: kwalitatief hoogwaardig vlees verkopen tegen een schappelijke prijs. Want een mooi stuk vlees, vond hij, moest bereikbaar zijn voor iedereen. Het bleek een gouden formule. Slagerij Van der Pijl stond wijd en zijd bekend om zijn betaalbare, eersteklas vleesproducten.

Het bedrijf in 1986

Liefde voor het vak

Het vakmanschap van de vader kwam ook tot bloei bij zoon Cor. Als jongetje hielp hij al mee in de zaak. Bijna spelenderwijs leerde hij het vak. ‘Vlees moet je met liefde behandelen,’ was het credo van zijn vader. En dat is nog steeds de drijfveer van Cor.

In 1986 richtte hij zijn eigen bedrijf op: Vleesbewerking Van der Pijl. Enkele jaren later besloot ook zijn partner Marye hierin mee te gaan werken. De onderneming maakte door de jaren heen een enorme groei door.

Mooi product

Wat is voor Cor de aantrekkingskracht van zijn vak? ‘Dat ik met een mooi, erg lekker en tijdloos product werk. Al sinds de oertijd eet de mens vlees. Goed vlees kun je op zó veel manieren bereiden. Het brengt gezelligheid met zich mee. En het zorgt voor een heerlijke maaltijd.’
Cor gaat prat op drie pijlers: kwaliteit, vers en een scherpe prijs. Hoe je topkwaliteit herkent? ‘Dat is vooral een kwestie van kijken. Zoiets vereist een ervaren oog. Ik let bijvoorbeeld onder meer op de kleur: die moet er natuurlijk uitzien. De vetdooradering (marmering) van het vlees vertelt me alles over de conditie.’

Alt-tekst

Complimenten

Ook bij dochter Amber (22) borrelt de interesse in het vak op. Ze studeert nog en merkt dat haar leeftijdgenoten er plezier in hebben om steeds beter te leren koken. ‘Ze gaan een goed stuk vlees steeds meer ontdekken en waarderen. Dat vind ik leuk om te zien. Geregeld neem ik wat vlees van de zaak mee voor mijn vrienden. Dan krijg ik altijd complimenten over de kwaliteit. “Jullie hebben zúlk lekker vlees!”’

Website starten

Zo ontstond bij Amber en Marye het idee om hierop in te spelen. Waarom zouden ze geen website starten, waar klanten rechtstreeks vlees van uitstekende kwaliteit konden bestellen? En dat voor een redelijke prijs – de beproefde succesformule van opa Van der Pijl? Cor was meteen enthousiast. ‘Op deze manier kunnen we de slagerij van mijn vader online voortzetten.’ En daarmee is, vijftig jaar later, de cirkel rond.

Cor aan het werk